Innkalling og saksliste er godkjent.
Ingen merknader, samrøystes.
Møteprotokollen er godkjent.
Ingen merknader, samrøystes.
Interkommunalt samarbeid ved Radøy interkommunale busenter vert avvikla og avtalen vert sagt opp innan 31.12.21
Organisering av noverande institusjonstilbod til personar busett i Alver vert avvikla og nytt butilbod vert endra til heildøgnsbemanna omsorgsbustad pluss (bufellesskap) når ny lokasjon er klar. I oppseiingstida vert det arbeidd med å etablere lokasjon for framtidig drift.
Rådmannen vil komme attende til kommunestyret med sak om val av lokasjon
Orientering ved tenesteleiar psykisk helse og rus, Vibeke Erstad
Rådmannen sitt framlegg fekk 4 røyster og vart vedteke med leiar sin dobbeltrøyst (Magne Bjørndal, Jan Arild Lindaas, Reidar Knutsen og Svein Arne Vabø), 4 røysta mot (Sølvi Knudsen, Else Marie Dale, Jannicke Helland og Liv Erstad)
En sammenslutning av arbeidstaker- og interesseorganisasjoner ber Helse- og omsorgsdepartementet om å legge arbeidet med ny tvangslov på is.
Felles uttalelse til «Høringsnotat om oppfølging av forslagene fra
Tvangslovutvalget» fra en sammenslutning av arbeidstaker- og interesseorganisasjoner
Undertegnede organisasjoner mener arbeidet med et felles tvangslovverk for helsesektoren må legges på is inntil CRPD er inkorporert i Menneskerettsloven.
Vi viste i vårt høringssvar av 2. desember 2019 til tre hensyn vi mente lovforslaget ikke svarte på: å få regelverket i tråd med menneskerettighetene/ FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD), utfordringen med omfattende tvangsbruk og behovet for forenkling og samordning av regelverket.
Vi kan ikke se at departementet i sine kommentarer og forslag har svart på disse hensynene.
Høringsnotatet bærer preg av politiske føringer fra Granavolden-plattformen hvor regjeringen den 17. januar 2019 forpliktet seg til å «Foreta en revisjon av alle tvangshjemler, basert på anbefalingene fra Tvangslovutvalget». Tvangslovutvalget kom med sitt forslag et halvår etter Granavolden-plattformen, og utvalget har i sin utredning ikke lagt CRPD til grunn for lovforslaget. Når det var politisk bestemt at en skulle bygge videre på forslaget, kan dette forklare hvorfor departementet relativt ukritisk bygger videre på Tvangslovutvalgets forslag.
Hurdalsplattformen slår fast at FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal inkorporeres i norsk lov. CRPD artikkel 1, 3, 5, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 23 og 25 er sentrale for hvordan tvangsbruk i helsesektoren skal reguleres. En kommende inkorporering av CRPD vil gi føringer både med hensyn til fremtidig tvangslovgivning, utviklingen av beslutningsstøttesystemer og endringer i vergemålsloven.
CRPD legger til grunn den sosiale og rettighetsbaserte modellen i forståelsen av funksjonshemming. I motsetning til den medisinske modellen hvor funksjonshemming forstås som feil og mangler med individet, forstår den sosiale modellen samfunnets utforming som årsak. Tilsvarende vektlegging av den sosiale og rettighetsbaserte modellen finner vi i veilederen som Verdens Helseorganisasjon utga 9 juni i år om utforming av tilbud innen psykisk helse, Guidance on community mental health services, hvor man vektlegger en personsentrert og rettighetsbasert tilnærming. Veiledningen er en del av WHOs QualityRights initiativ, som har et omfattende materiale med konkret og praktisk veiledning om CRPDs betydning for psykiske helsetjenester, og hvordan man kan utvikle tjenester og rammeverksom er i tråd med CRPD.
Forslaget til ny tvangslov bygger på den medisinske modellen og er derfor ikke egnet til å oppfylle rettighetene nedfelt i CRPD.
Det er nødvendig først å etablere rammene for fremtidig lovgivning på dette feltet før en går videre med en større lovreform.
Organisasjonene mener et felles lovverk må utvikles med utgangspunkt i CRPD, så vi kan få et lovverk godt rustet for fremtiden i tråd med menneskerettighetene. Vi mener tvangslovutvalgets utredning og departementets kommentarer til denne ikke er et godt nok utgangspunkt for å få til dette.
Framlegg frå Reidar Knutsen:
Rådet meiner kommunen bør støtta høyringsuttalen frå m.a. FFO, SAFO og fleire arbeidstakarorganisasjonar. Her går ein inn for at arbeidet med eit felles tvangslovverk for helsesektoren vert lagt på is, til dess CRPD er inkorporert i menneskerettslova. (jf
Felles uttalelse til «Høringsnotat om oppfølging av forslagene fra
Tvangslovutvalget» fra en sammenslutning av arbeidstaker- og interesseorganisasjoner
Undertegnede organisasjoner mener arbeidet med et felles tvangslovverk for helsesektoren må legges på is inntil CRPD er inkorporert i Menneskerettsloven.
Vi viste i vårt høringssvar av 2. desember 2019 til tre hensyn vi mente lovforslaget ikke svarte på: å få regelverket i tråd med menneskerettighetene/ FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD), utfordringen med omfattende tvangsbruk og behovet for forenkling og samordning av regelverket.
Vi kan ikke se at departementet i sine kommentarer og forslag har svart på disse hensynene.
Høringsnotatet bærer preg av politiske føringer fra Granavolden-plattformen hvor regjeringen den 17. januar 2019 forpliktet seg til å «Foreta en revisjon av alle tvangshjemler, basert på anbefalingene fra Tvangslovutvalget». Tvangslovutvalget kom med sitt forslag et halvår etter Granavolden-plattformen, og utvalget har i sin utredning ikke lagt CRPD til grunn for lovforslaget. Når det var politisk bestemt at en skulle bygge videre på forslaget, kan dette forklare hvorfor departementet relativt ukritisk bygger videre på Tvangslovutvalgets forslag.
Hurdalsplattformen slår fast at FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal inkorporeres i norsk lov. CRPD artikkel 1, 3, 5, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 23 og 25 er sentrale for hvordan tvangsbruk i helsesektoren skal reguleres. En kommende inkorporering av CRPD vil gi føringer både med hensyn til fremtidig tvangslovgivning, utviklingen av beslutningsstøttesystemer og endringer i vergemålsloven.
CRPD legger til grunn den sosiale og rettighetsbaserte modellen i forståelsen av funksjonshemming. I motsetning til den medisinske modellen hvor funksjonshemming forstås som feil og mangler med individet, forstår den sosiale modellen samfunnets utforming som årsak. Tilsvarende vektlegging av den sosiale og rettighetsbaserte modellen finner vi i veilederen som Verdens Helseorganisasjon utga 9 juni i år om utforming av tilbud innen psykisk helse, Guidance on community mental health services, hvor man vektlegger en personsentrert og rettighetsbasert tilnærming. Veiledningen er en del av WHOs QualityRights initiativ, som har et omfattende materiale med konkret og praktisk veiledning om CRPDs betydning for psykiske helsetjenester, og hvordan man kan utvikle tjenester og rammeverk
som er i tråd med CRPD.
Forslaget til ny tvangslov bygger på den medisinske modellen og er derfor ikke egnet til å oppfylle rettighetene nedfelt i CRPD.
Det er nødvendig først å etablere rammene for fremtidig lovgivning på dette feltet før en går videre med en større lovreform.
Organisasjonene mener et felles lovverk må utvikles med utgangspunkt i CRPD, så vi kan få et lovverk godt rustet for fremtiden i tråd med menneskerettighetene. Vi mener tvangslovutvalgets utredning og departementets kommentarer til denne ikke er et godt nok utgangspunkt for å få til dette.
Framlegget vart samrøystes vedteke.
Meldingane er teke til orientering.
pkt. 1) Rådet takkar for omvisinga i helsehuset, og for orienteringa om status og vidare planar. Det er gjort gode grep for universell utforming i bygget, men så langt vi kunne registrera har ingen dører taktil merking.
Dette inneber t.d. at ein sterkt synshemma person ikkje kan gå langs ein korridor, og leita seg fram til den døra ho skal inn gjennom. Dette bør kunna rettast opp til ein overkomeleg kostnad.
pkt. 4) Rådet er skeptisk til både storleik og lokalisering av det planlagde byggeprosjektet i Skarsvegen i Alversund, og meiner kommunen bør vurdera å stogga den vidare planlegginga.
Rådmannen sitt framlegg med følgjande merknader:
pkt. 1) Framlegg frå Magne Bjørndal:
Rådet takkar for omvisinga i helsehuset, og for orienteringa om status og vidare planar. Det er gjort gode grep for universell utforming i bygget, men så langt vi kunne registrera har ingen dører taktil merking.
Dette inneber t.d. at ein sterkt synshemma person ikkje kan gå langs ein korridor, og leita seg fram til den døra ho skal inn gjennom. Dette bør kunna rettast opp til ein overkomeleg kostnad.
pkt. 4) Fellesframlegg:
Rådet er skeptisk til både storleik og lokalisering av det planlagde byggeprosjektet i Skarsvegen i Alversund, og meiner kommunen bør vurdera å stogga den vidare planlegginga.
Rådmannen sitt framlegg med merknader vart samrøystes vedteke.
Politiker | Parti | Medlemstype | E-Post |
---|---|---|---|
Magne Bjørndal | Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon | Utvalsleiar | magne@cakebox.net |
Liv Erstad | Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon | Medlem | liv.erstad@gmail.com |
Bente Orlen Westervik | Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon | Medlem | bente.orlen@gmail.com |
Jannicke Helland | Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon | Medlem | jannicke.helland@alver.kommune.no |
Else Marie Skartveit Dale | Kristeleg Folkeparti | Medlem | emsdale@online.no |
Svein Arne Vabø | Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner | Medlem | svein.arne.vabo@uloba.no |
Reidar Knutsen | Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner | Medlem | reidar.knutsen@outlook.com |
Jan Arild Lindaas | Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner | Medlem | janlindaas@gmail.com |
Sølvi Gripsgård Knudsen | Senterpartiet | Medlem | sngk@live.no |
Tove-Mette Arnø Fyllingen | tove.mette.fyllingen@alver.kommune.no | ||
Line Merete Valle | line.valle@alver.kommune.no | ||
Helge Kvam | helge.kvam@alver.kommune.no | ||
Susanne Gjelsvik | susanne.gjelsvik@alver.kommune.no | ||
Tord Moltumyr | |||
Vibeke Angelskår Erstad | vibeke.angelskar.erstad@alver.kommune.no | ||
Kari Hesjedal | kari.hesjedal@alver.kommune.no | ||
Rolf Raknes | rolf.raknes@alver.kommune.no |